Nyhedsbrev
Tilmeld dig vores elektroniske nyhedsbrev, med gode råd og tilbud
Demens - også hos hund!

Printversion

Af dyrlægerne Helle Busk og Natascha Schmidt-Svejstrup

Ældre hunde kan også blive demente! De fleste oplever, at hundens adfærd ændrer sig med alderen. Dette er naturligt, men en stor del af disse hunde har sygdommen demens.

Hundens hjerne begynder at ældes, når den er omkring 8 år. Det viser sig, at ca. 30 % af hunde i 11-12 års alderen har symptomer på demens. Jo ældre hunden bliver, jo større tendens er der til at få sygdommen. Det vil sige, at når hunde nærmer sig de 15-16 år, har ca. 70 % sygdommen demens i større eller mindre grad.

Hvad er demens?

Demens er betegnelsen for en række symptomer på svigtende hjernefunktion. Det viser sig bl.a. ved dårlig hukommelse. Hjernens centre for hukommelse nedbrydes langsomt, fordi der af ukendte årsager ophobes et protein, som er giftigt for hjernen. Hjernecellerne dør og der dannes ikke nye, så derfor går det langsomt, men desværre sikkert, ned ad bakke.

Symptomer på demens.

En nedsat hjernefunktion kan indledningsvis vise sig ved små ændringer, som f.eks. et øget søvnbehov, nedsat energi eller mild irritation. Disse ændringer bliver ofte tilskrevet den normale ældningsproces. Først når forandringerne bliver så alvorlige, at det går ud over forholdet imellem ejer og hund, søger ejeren måske dyrlæge.
Hunden kan virke desorienteret i sine kendte omgivelser og genkender måske ikke faste rutiner eller mennesker. Ofte går det også hårdt ud over deltagelsen i familien. Den kommer måske ikke længere og hilser entusiastisk, når ejeren kommer hjem og ønsker måske ikke at blive kælet lige så meget for, som tidligere.
Søvnmønsteret kan også ændre sig. Hunden sover meget om dagen og mindre om natten, hvor den vandrer hvileløst rundt i huset. Pludselig kan den også blive urenlig og urinere inden døre. Den glemmer at bede om at komme ud og begynder måske også at lave stort indenfor.

Behandling

En hund med demens kan godt få et godt hundeliv trods sygdommen. Det er vigtigt, at den trods sin alderdom bliver stimuleret. De lange løbeture sammen med ejeren kan bentøjet måske ikke længere holde til, så her er svømning et rigtig godt alternativ. Der findes ”svømmehaller” for hunde og om sommeren er en svømmetur i havet heller ikke en dårlig idé. Der findes i dag også en masse legetøj til hunde, som ikke kun er de unge forundt. Der findes f.eks. sjovt legetøj, hvor hunden skal arbejde og bruge hovedet for at få godbidden ud. Husk at man sagtens kan lege og lære sin ældre hund nye tricks hele livet!

Der er i dag et specielt foder på markedet, der forebygger/begrænser skade af hjernen. Når det før omtalte protein dræber hjernecellerne, frigives frie radikaler. Disse frie radikaler laver yderligere skade og en ond cirkel er dermed skabt. Foder, der er særligt velegnet til at ”binde” de frie radikaler hos den ældre hund, indeholder bl.a. et øget indhold af særlige vitaminer (E- og C-vitamin samt selen) og fedtsyrer, som dermed støtter de vitale cellefunktioner.
Dyrlægen kan også i nogle tilfælde ordinere en medicinsk receptpligtig behandling mod demens.

Det er vigtigt at vide, at demens kan vise sig på mange forskellige måder, og at ovenstående symptomer også kan være tegn på andre problemer. Derfor er det altid en god idé at tage en snak med sin dyrlæge, hvis man oplever en adfærdsændring hos sin hund.

• Gentofte dyreklinik